Citroën C1 i Motorradioen
Egentlig kunne ingen sige det klarere end Citroëns
danske informationschef, Ellen Nørgaard: ”Hvis ikke
vi samarbejdede, ville der ikke være blevet en lille
Citroën C1 som den, vi kender nu.” Samarbejdet
mellem Toyota og PSA-koncernen, dvs. Citroën og
Peugeot har da også været en enestående succes.
Intet under, at de tre valgte at fortsætte
samarbejdet med udviklingen af den nye generation.
Den første generation af de tre trillinger kom på
markedet i 2005. Nu skulle der fornys, og selvom den
tekniske platform og mange andre komponenter fortsat
er ens, er bilerne langt mere forskellige end den
første generation. Visuelt er de forskellige, men i
teknisk forstand er der også forskelle.
Forskellige i mere end én forstand
Vi har prøvekørt den nye Toyota Aygo, og nogen vil
måske mene, at der så ikke er nogen grund til at
prøvekøre end C1 (eller en Peugeot 108 for den sags
skyld – den vender vi tilbage til). Dér tager de
gruelig fejl. Ikke bare er det forskellige
virksomheder, der står bag med forskellige
forhandlernet, service- og finansieringsbetingelser,
men bilerne er også regulært forskellige.
Basisudgaverne, som i alle tre tilfælde koster
80.000 kroner, er dog primært forskellig af
udseende. De tre biler ser udvendigt virkelig så
forskellige ud, at hvis ikke det lige var fordi man
vidste det, så ville man ikke tro at de var baseret
på et samarbejde.
Individualisering
Lige så snart man så bevæger sig lidt opad i udstyr,
begynder muligheden for at kunne individualisere sin
bil at blive mange. Man kan vælge forskellige farver
på
sidespejlene af C1, forskellige sædeindtræk, ja selv
en egen B-stolpe – altså midterstolpen mellem for-
og bagsæder – plus et utal af farver og
farvekombinationer. Også taget kan man vælge i en
anden farve, hvis man ønsker det.
Og så har Citroën foruden den lille 3-cylindrede
69-hestes optimerede benzinmotor også deres egen 1,2
liters 3-cylindrede 82-hestes benzin’er på
programmet. Den motor klæder C1 utrolig godt. Bilens
køreegenskaber er ved generationsskiftet blevet
forbedret så meget, at man hungrer efter flere
kræfter, hvis man godt kan lide at komme hurtigt ud
af starthullerne. Den kraftigere motor er både mere
lydløs og endnu bedre i balance. Det gør det bl.a.
muligt at nå 100 km/t på 11 sekunder – det er altså
hurtigt i en lille C1. Man føler sig på det nærmeste
hensat til en MINI med samme fartpræstationer.
1,2-liters motoren.
God investering
Det går selvfølgelig ud over benzinøkonomien og
anskaffelsesprisen er også højere. Noget for noget.
Men pengene er godt givet ud, hvis man altså har
dem. 23,3 km/l i stedet for 26,3 i eco-udgaven af
1-liters motoren – og så kan C1 også leveres med
5-trins ETG-gear, dvs. et automatisk skiftende
manuelt gearskifte, som dog heller ikke er i stand
til at præstere helt de samme benzinøkonomital som
den manuelt gearede udgave. Den kører 23,8 km/l
versus de 24,4 som den samme motor kan præstere med
manuelt gear.
En forskel på Citroën og Toyota er fabriksgarantien.
Citroën giver 2 år, Toyota 3. Men fortvivl ikke: for
blot 69 kroner om måneden kan man tilkøbe en
garanti-forlængelse og de penge kan lynhurtigt
modsvare f.eks. længere afstand til forhandleren,
hvis Citroën forhandleren er tættere på end
Toyota-forhandleren. Når beløbet er så lavt, er vi
ude i nogle detaljer, hvor det er den enkelte kundes
specifikke situation, som afgør valget.
Luft om ørene
Fælles for trillingerne er muligheden for at få
vindsus om ørene. Både 3 og 5-dørs udgaverne kan
leveres i det, der i Citroëns tilfælde kaldes
Airscape. Det er et elektrisk foldetag, skabt i
kanvas, som giver fornemmelse af endnu større
rummelighed. Man kan også hér individualisere Der er
plads til fire personer og bagagerummet har en
kapacitet på 196 liter, der kan udvides til 780
liter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Live, Feel og Shine hedder udstyrsniveauerne.
Standard allerede fra det første niveau er bl.a.
højdejustering af rat, nedfældeligt bagsæderyglæn og
boardcomputer ud over 6 airbags, ABS og ESP. Hertil
kommer en lang række former for ekstraudstyr som
f.eks. aircondition, bakkamera og flere farvepakker
til kabinen, f.eks. Pack Color interiør Rød Sunrise.
Foldetaget i Airscape udgaverne kan leveres i tre
farver.
LED forlygter er standard |